• Proszę, proszę, rozgość się, serdeczny!

    Światowy dzień walki z AIDS



    Daj szansę swojemu dziecku.

    Rok 2011, gabinet lekarski. 

    Doktor wymienia co mi wolno, czego nie wolno, na kartce wypisuje, jakie zrobić badania. Nagle na jego twarzy pojawia się niezwykły dla niego wyraz oficjalnej powagi, gdy zaczyna mówić coś w tym stylu:
    - Izba Lekarska, której jestem członkiem zaleca, by kobiety w ciąży poddały się testom na HIV...
    Przerywam mu kiwając głową:
    - Znam sprawę. W poprzedniej ciąży nawet pytałam tamtego doktora... 

    Rok 2005, inna ciąża, inny gabinet. Inny doktor.

    - Panie doktorze, czytałam ostatnio taki artykuł o kobietach w ciąży, które są nosicielkami wirusa HIV, że przy odpowiedniej terapii dziecko ma praktycznie 100% szans, że urodzi się zdrowe.
    - Tak, to prawda.
    - Ale żeby zastosować taką terapię, kobieta musi wiedzieć, że jest nosicielką. Panie doktorze, dlaczego nie zaproponował mi pan testu na HIV?
    Doktor się zmieszał.
    - Kiedyś proponowałem ten test wszystkim pacjentkom w ciąży, ale jedna z nich się na mnie obraziła, że sugeruję, że mogłaby być w grupie ryzyka...

    Dwaj całkiem inni lekarze, całkiem inne podejścia.

    To dobrze, że doktor troszczy się o samopoczucie swoich pacjentek, ale nie wtedy, kiedy na szali leży zdrowie i życie dziecka. W ciąży robimy całe mnóstwo różnych badań, jedno więcej nie robi różnicy. Chyba, że zrobi ogromną.

    Znów 2011.

    - Panie doktorze, a często się zdarza, że wynik wychodzi pozytywny?
    - Zdarzyło mi się u dwóch pacjentek...

    Dwie pacjentki. Niewiele przy takiej statystyce. Można powiedzieć, że "praktycznie nigdy".

    Dwie pacjentki. Dwoje dzieci. Dwa uratowane życia.

    Nie obrażaj się na swojego lekarza, kiedy zaproponuje Ci test na HIV. Być może jeśli się obrazisz, on przestanie go proponować kolejnym pacjentkom.

    Pytaj, jeśli lekarz nie zaproponuje Ci badania. Pomóż mu wyrobić dobre nawyki, może dzięki temu uratuje komuś życie.

    Jeśli tylko zrobisz ten test, Twoje dziecko urodzi się bez HIV, niezależnie od wyniku testu.
    Daj szansę swojemu dziecku.

    0 komentarze:

    Prześlij komentarz